Veel ondernemers onderschatten het risico van debiteuren die niet betalen. Dat kan heel gevaarlijk zijn want een overgroot deel van de faillissementen binnen het MKB heeft te maken met niet of te laat betalende klanten. Zeker binnen het MKB komt het nog weleens voor dat er een behoorlijke afhankelijkheid is van één klant en als die moeite krijgt met betalen wordt het gevaarlijk. Maar hoe voorkom je dat je te maken krijgt met deze dubieuze debiteuren? En als je er één hebt hoe ga je er dan mee om? Belangrijke vragen om dit risico goed te tackelen. Daarom vertellen we je er wat meer over in dit blog.
Het voorkomen van dubieuze debiteuren
Veel bedrijven hebben in deze tijd van economische groei volledig de focus op sales. Heel erg leuk natuurlijk, maar je loopt het risico dat je klanten binnenhaalt die helemaal de factuur niet kunnen betalen. Kortom je haalt de zogenaamde dubieuze debiteuren binnen zonder dat je daar erg in hebt. Het is verstandig om wat te doen met dit risico om dat te voorkomen, en dit kan! Je kunt er namelijk voor kiezen om van te voren een zogenaamde kredietwaardigheidscheck te doen. Je weet dan financieel gezien van te voren beter met wie je zaken gaat doen. Uiteraard wel handig om te doen voordat je een klantrelatie aangaat. Is de klant minder kredietwaardig dan heb je de mogelijkheid om daar actie op te ondernemen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de klant van te voren te laten betalen. Dan is het risico grotendeels weg behalve als je bijvoorbeeld al zaken moet inkopen of mensen moet aannemen. Als dat laatste het geval is zou je zelfs kunnen overwegen om helemaal geen zaken te doen met deze partij. Ook een mogelijkheid kan zijn om de klant wekelijks te laten facturen. Je kunt dan snel actie ondernemen als er niet betaald wordt.
Hoe doe je de kredietwaardigheidscheck?
Je kunt er voor kiezen om zelf deze check te doen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld gegevens op te vragen bij de Kamer van koophandel. Iedere rechtspersoon is namelijk verplicht de jaarrekening te deponeren. Hierin kun je goed zien hoe je prospect er financieel voor staat, Door bijvoorbeeld naar de balans te kijken en dan naar de verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totaal vermogen. Je kunt de kredietwaardigheidscheck uiteraard ook laten doen door een gerenommeerde partij die vervolgens je op de hoogte brengt via een mooi rapport.